Monday, April 18, 2011

Tribute to Mel

Have you ever talked to your car?
Am not sure if there is someone out there who does this..but I do..and my sister.. we always 'talk' to our car.. Every morning at the office, after I lock her (yes, my car is a girl) I will say 'Thank you Vee for bringing me safely here. Sit tite. Love ya..’ And after work, when I reached home safely, again I would thank her and say 'Be safe..Love ya..' Czyrell, if you read this, I love you too ok?
My sister lagi la..bila dia drive, and tak nampak bump or potholes, and terlanggar dengan sgt kuat, she will quickly tell me, ‘kak, adik terlanggar bump tadi..kuuuuaaaaat sgt..kesian Mel..dia terkejut. Tp dah say sorry dah dkt dia’...gila tak? nahh..I don't think so.
Kereta-kereta ni pandai merajuk tau..well at least Vee ni mmg pandai merajuk. Once I kinda ‘scolded’ her. Bukan marah dekat dia pun. Marah dekat org lain, tapi dia yang kena tempias. Haaa kauuuu… One week my alarm buat hal. Bila dah lock, nak unlock pulak tak boleh.. kena buka manually…dah satu hal pulak nak immobilize the alarm. Ada la jugak 5-6 saat baru blh bg dia senyap. Merasa la dpt attention di car park setiap kali nak unlock dia. Hahaha..padan muka saya! Lepas dah minta maaf, sayang-sayang dia, baru la dia ok balik.. Yang tak faham nye, the remote alarm baru je gi tukar. Bukan setakat tukar battery, abih sume cip pun tukar baru. Lepas tukar tu mmg takde masalah. Tapi lepas dia kena marah, baru dia jadi hal. I don’t know why or how to explain, but it happens. Dulu dgn motor (when I was in Uni). Merajuk, terus hilang!! Tapi jumpa blk after one year kot..ntah..tak ingat. Tapi polis jumpa dekat Rawang (I was in Seri Kembangan back then).
As for my sister, Mel was with her for 4 years. Now Mel is not with her anymore… L
Last Saturday, my sister received her new car. So I accompanied her (together with my parents) to Sg. Buloh to handover Mel, and take the new car. I tell you, memang drama habis la kat tpt tu. Menangis!!! err..bapa tak la..kami tiga je yg nangis.. Masa dok transfer barang-barang tu, air mata dah dok bergenang –genang dah..semua org diam je buat kerja..tapi, masa last org tu drove Mel away, adoiii…sayu sunggoh.. air mata mcm fountain! Tercengang-cengag jugak la org sekeliling..haissshh..skarang baru rasa malu..hahaha..
 Vincentt (si penjual kereta itu) mmg terkejut gila tgk kitaorg. Dia ckp, ‘Weeiiii…you guys love that car so much huh?” mesti la! lagi mau tanya…kecik-kecik dia tu pun, she’s ours tau..Hoh!
Hmmm..Even though Mel wasn’t mine, but I felt some kind of ‘attachment’ sebab I was the one who took her from the showroom in Gombak, bawak gi kat my sister’s kolej. Rasa mcm baru je amik Mel. Padahal dah 4 tahun dah.. Walaupun kereta tu kecik aje, tp sayanggg sgt kat dia. She was a very good car. Tak penah bg masalah. Just like Vee.  Mama ckp, ‘esok-esok ni adik dah byk duit, adik cari dia blk ok’
Adik la kesian. Mmg jelas sgt nampak dia kecamuk. Tak boleh nak happy sbb tgh sedih sbb terpaksa tinggalkan Mel. Masa mula-mula Vincentt dok terangkan about the new car, she was still crying. I couldn’t imagine what I would do if I am in that situation… Don’t worry Vee, kakak would never sell you ok..Insya’Allah we will always be together.

To Mel,
Kakak & Abang hope you are doing great wherever you are. Insya’Allah you will get a new owner soon. And we reallllly hope he/she will take good care of you and sayang you like we did (and we still do). Be safe darling… May we meet again someday…

2 comments:

  1. haha..ni mcm aku lah ni..siap tulis entry as tribute to my previous car..hehe..tapi aku rasa kau lagi tahap mahadewa sbb aku tak bg plak nama kat keta aku..heh!

    ReplyDelete
  2. hahaha..apa boleh buat..aku ni emosi..

    ReplyDelete